Ljus och Ljud åk8 v.36-39

OBS! Checklistan är uppdaterad. (Färre mål/punkter att kunna, samt mer detaljerat) Nu dessutom med begreppsförklaringar. Klicka på orden som är markerade(färgade) som länkar för att få en förklaring.

Grundkurs (för betyget E)

Ljud och hörsel

Eleven ska:

  • kunna förklara hur ljud uppstår. Begrepp: förtunningar och förtätningar, materia.
  • kunna beskriva skillnaden på tonhöjd och ljudstyrka. Begrepp: frekvens eller våglängd, amplitud.
  • klara av att mäta ljudets hastighet och känna till hur ljud färdas i luft, vatten och järn (Mäta ljudets hastighet sker vid ett laborationstillfälle)
  • känna till eko, ultraljud och infraljud
  • kunna örats delar och funktion. Viktiga delar/begrepp: trumhinna, hörselben, snäckan, balans.
  • känna till olika skador på hörseln som t.ex. tinnitus och yrsel  (Fördjupning)

 

ear
Örats delar (Läs vidare under länken). Från ljudljus.wordpress.com/orat/

 Spellista från youtube-kanalen:

Ljus och synen

Eleven ska:

  • kunna att vitt ljus består av färger med olika våglängd som syns i tex en regnbåge. Begrepp: prisma, laser, infrarött, ultraviolett och spektrum.
  • kunna ljusets hastighet och olika tillämpningar. Begrepp: vakuum, luft, vatten, glas,  ljusår, blixt och åska.
  • kunna rita ljusets brytning i linser och speglar. Ord: konkav och konvex lins, brännpunkt, lupp.
  • kunna beskriva sinnesorganet ögat: delar och funktion (lins, sinnesceller, tappar och stavar, gula och blinda fläcken)
  • kunna berätta om synen och synfel. (Översynt närsynt, färgblindhet, starr, lossning av näthinnan)
  • genomföra dissektion av ögat

 

Ögats delar (Läs vidare under länk). Från www.1177.se
Ögats delar (Läs vidare under länk). Från www.1177.se

 Spellista från youtube-kanalen:

Allmänna/Teknik

Eleven ska:

  • Kunna ge exempel på en upptäckt/uppfinning inom akustiken eller optiken, samt säga något om vad den betytt för omvärlden och individen (Egen reflektion: exempel är bla. glasögon, kikare, kamera och högtalare)
  • bygga en högtalare och en hålkamera från en enkel beskrivning (görs vid senare tillfälle)

 

Fördjupning (för betyg högre än E)

Ljud

Eleven ska:

  • kunna förklara fenomenet resonans
  • kunna beskriva ljudnivåer och enheten dB (Decibel)
  • kunna förklara ljudets egenskaper t.ex. hur tjockleken på gitarrens sträng /hårt spänd den är påverkar den stående våg som uppstår när den svänger.
  • ha djupare förståelse på detaljer från E-nivån.
  • kunna beskriva hörbarhet. Ord: Infraljud, ultraljud, frekvens

 

  Spellista från youtube-kanalen:

Ljus

Eleven ska:

  • kunna elektromagnetisk vågrörelse, en transversell våg / jämfört med ljud, som är förtätningar och förtunningar
  • kunna berätta om fotonen, samt ljusets dubbelnatur (Fördjupning för de som hinner med. Bonusfråga på provet, men ej obligatoriskt)
  • kunna varför bryts ljuset i en lins
  • kunna svara på hur en regnbåge uppstår

  Spellista från youtube-kanalen:

 Allmänna/Teknik

Eleven ska:

  • Kunna berätta mer noga om några upptäckter/uppfinningar inom akustiken/optiken, samt vad dessa betytt för omvärlden och dig personligen
  • självständigt kunna följa en konstruktionsritning och bygga en väl fungerande högtalare och hålkamera, gärna med försök till förbättring av både utseende och funktion.

 

Läsanvisningar

Biologiboken
Synen                                                     s.184-187
Hörsel och balans                             s.188-191,210

Biologibokens sidor som mp3-filer: https://www.sanomautbildning.se/Laromedel/Grundskolan-6-9/Biologi/Baslaromedel/Biologi-Direkt/Lyssna-mp3-filer/

Fysikboken
Ljud                                                       s.64-83 (OBS! Alla sidor är inte obligatoriska. Se nedan)

Ljudets egenskaper                        s.66-69
Ljudvågor                                           s.70-72
Hörsel                                                   s.73-76
Sammanfattning                              s.77
Plussidor                                             s.78-79
Instuderingsuppgifter                   s.80-81 (Frivillig träning)

Ljus                                                         s.84-103 (OBS! Alla sidor är inte obligatoriska. Se nedan)

Ljusets egenskaper                          s.86-88
Ljusets reflexion                               s.89-91
Ljusets brytning                                s.92-96
Färger                                                   s.97-100
Sammanfattning                             s.101
Plussidor                                             s.102-103
Instuderingsuppgifter                    s.104-105 (Frivillig träning)

Fysikbokens sidor som mp3-filer: https://www.sanomautbildning.se/Laromedel/Grundskolan-6-9/Fysik/Baslaromedel/Fysik-Direkt/Lyssna-mp3-filer/

 

Testa dig själv!

Begrepp
Begrepp synen
Begrepp hörsel
Begrepp Ljus – Reflexion och utbredning
Begrepp Ljusets brytning
Begrepp Ljud

Quizz
Synen
Hörsel
Ljud
Ljus

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *